ROZSTANIA, POWROTY, TAJEMNICE - AUTORSKIE KINO ASGHARA FARHADIEGO
Opis
(…) Farhadi (i jego filmy) jawi się w tej książce jako „podwójny fenomen”, czyli jako nieoczywisty kontynuator tradycji kina irańskiego i zarazem jego innowator, a jednocześnie jeden z liderów kina autorskiego o transnarodowym charakterze i światowym uznaniu. (…)
Autorka z pasją badawczą tropi w kolejnych filmach zasadnicze tematy podejmowane przez irańskiego reżysera: specyfikę życia rodzinnego i małżeństwa w Iranie (i nie tylko tam), modele kobiecości określane ze względu na patriarchalny kodeks obyczajowości irańskiej, wpływ prawa szariatu na wybory etyczne bohaterów, napięcia między tradycją a nowoczesnymi wzorami życia zaczerpniętymi z Zachodu, różnice społeczno-ekonomiczne dzielące społeczeństwo irańskie. Autorka omawia również specyfikę formalną dzieł A. Farhadiego, odróżniającą je od innych dzieł autorskiego kina irańskiego (…). Istotę jego autorskiego stylu trafnie dostrzega w precyzyjnej dramaturgii, mającej korzenie w europejskim dramacie literackim (Ibsen, Czechow, Pinter), w estetyce realizmu określającej filmowy czas i przestrzeń, a także w intertekstualnym charakterze niektórych filmów nawiązujących do konkretnych dzieł literackich odnoszących się do kina gatunków (najczęściej thriller, np. Rozstanie, Klient). Ponadto interpretację każdego z filmów wieńczy omówienie ich recepcji krytycznej, irańskiej, polskiej i światowej.
dr hab. Marcin Maron